Horror Disco Párizsból (The Rolling Stones - Undercover, 1983)

Erős kezdés

A Tattoo You albumot hirdető 1981-es amerikai koncertsorozat a következő évben Európában folytatódott, és Leedsben, az angol egyetemi város parkjában ért véget július 25.-én. Ez a turné nem csak az addigiak közül a legnagyobb, de a legalaposabban dokumentált is: Az európai turné végén megjelent a Still Life című koncertlemez. Az amerikai turnén rögzítették, ahol egész estés koncertfilm is forgott, és a következő év februárjában mutatták be nagy csinnadrattával Let's Spend the Night Together címmel.

A turnéról rengeteg kalóz kiadvány is napvilágot látott, változó hangminőségben. Köztük a Kansas City-ben tartott koncert, ahol Mick Taylor először csatlakozott a bandához 1974-es kiválása óta, némi csalódást keltve a játékával. Jóval később, 2015-ben hivatalosan is megjelent az amerikai és az európai zárókoncert teljes anyaga jó minőségű hanggal és képpel a From the Vault című sorozatban. Ezek alapján nyugodtan kijelenthetjük, hogy a maga idejében sokat kritizált Still Life elég jó keresztmetszetét mutatja a turné legerősebb és legérdekesebb pillanatainak.

A legtöbb magyar rajongónak valószínűleg ebben az időben robbant be a tudatába a Stones, nem véletlenül. A fiatal felnőtt korosztály többségének ekkor került elérhető távolságba egy Rolling Stones koncert Bécsben. A tizenévesek pedig, a mai ötvenes korosztály, ha máshonnan nem, a kor tini sajtótermékében,  a nyugatról behozott német Bravo magazinokban láthatta először a Stonest egyenesben, az Europop nagyságokról szóló cikkek mellett néhány flekkes, szó szerint kis színesekben.  A képeken az akkori mezőnyhöz képest valószínűtlenül koros Stone-ok nappali fényben, színes háttér előtt voltak láthatóak. Jagger az akkori divatos élénk színekben tündökölt,  sárga térdnadrágokban, kék pufi dzsekikben, színes trikóban, néha Gibson SG gitárral, néha anélkül. Ha ez nem lett volna elég, az 1982 es év végén megjelent Földes László, azaz Hobó Rolling Stones könyve, amely a Hobo Blues Band népszerűségének köszönhetően rögtön sikerkönyv lett. 

Élek a feltételezéssel, hogy a Stones se előtte, sem azóta nem volt ilyen ilyen népszerű Magyarországon. Eközben a banda sem tétlenkedett, ősszel nekiláttak felvenni soron következő, azaz 17.-stúdió albumukat Párizsban. Ez volt az utolsó kiadvány az  1971-ben alapított Rolling Stones Records gondozásában, és Jimmy Miller 1974-es távozása az első, ahol a Glimmer Twins, azaz Jagger és Richards mellett egy külső fül, Chris Kimsey producer is szerepet kapott. A Stones egy hat albumra szóló, gigantikus összegű lemezszerződést is besöpört a CBS-től, papírforma szerint tehát minden adott volt egy újabb nagy korszakhoz. Ennek ellenére erre még jó pár évet várni kellett, az 1983 novemberében megjelent Undercover című album lanygos kritikai fogadtatást kapott, és nem követte turné. Ennek a hátterében talán a két alapító közötti művészi és emberi eltávolodás, valamint ettől nem függetlenül Jagger ekkoriban szárba szökkenő szóló törekvései állhattak. 

Keith Richards nagyjából 71 óta tartó 7-8 év kemény drogfüggőség után kitisztulva újult erővel szállt be a Rolling Stones vezetésébe, amit az időközben zenei és pénzügyi vezetővé vált Jagger nem fogadott kitörő lelkesedéssel. Jaggerre egyre erőteljesebben hatott a korszak mainstream zenéje, a hetvenes évek tánczenéje után a punk, az új hullám, majd a disco. Úgy érezte, hogy a Stones túlélésének záloga a mainstream popzene integrálása, és későbbi szólólemezei alapján úgy tűnik, őszintén a modernebb hangzás és stílus felé vonzódott. Eközben Richards a korábbi évek kísérletei után szerette volna a blues és rock and roll hagyományai felé visszaterelni a bandát. Ez a két ellentétes törekvés a későbbiekben szerencsés szinergiát alkotott, de 83-ban úgy tűnt, szétrepeszti a zenekart, és az eredményt sem az alkotók, sem a kritika nem érezte elfogadhatónak, ezért az Undercover a Stones addig és azóta is legkevésbé sikeres albumai közé tartozik, az ezt követő 1986-os Dirty Work-el együtt.

Pedig visszatekintve ez a szerencsés szinergia tetten érhető már az Undercoveren is, ahol a domináns, láncfűrész keménységű Richards riffek nagyobb békében megférnek a korra jellemző trendi, effektezett, rappelt, tánczenei effektusokkal, mint az alkotók akkoriban egymással. 

Előrebocsátom, elfogult vagyok, mert nekem egyik kedvenc albumom az Undercover, nem véletlenül. Én körülbelül 84-ben, 12 évesen találkoztam először a Rolling Stones-al, elsősorban a Hobó könyv közvetítésével. Hobó a Stones történetét a könyv megjelenésekor, 82-ben zárja, az általa "hét szűk esztendő"-nek tartott 73-80 közötti korszak után bizakodó hangulatban, az utoljára kiadott  Tattoo You album és az ezt követő európai turné élményével a tarsolyában. Lehet, hogy a Tattoo You egy új korszak nyitányának tűnt 82-ben, de valójában egy jól sikerült válogatás volt a "hét szűk esztendő" outtake-jeiből. Az igazi korszakváltást szerintem az Undercover jelentette. Erről Hobo értelemszerűen nem írt, így nem befolyásolta senki véleményét: a zene nemcsak a világon, de Magyarországon is légüres térbe érkezett.  Számomra ez volt a legfrissebb, legutolsó Stones album, amikor a banda rajongója lettem, amiről sem kritikát nem olvastam, sem véleményt nem ismertem, nem volt kivel megbeszélni, nekem kellett eldönteni, hogy mit gondolok róla. Én pedig egy olyan hangzást hallottam, amit semmihez nem tudtam hasonlítani, és nagyon tetszett. Ez már nem előre megírt tötrénelem volt, mint a Beggars Banquetet követő klasszikus albumok sora, hanem abszolút jelen idejű, friss és aktuális zene. Épp ilyennek képzeltem a Rolling Stonest,  alig vártam, hogy élőben halljam, és nyitott voltam a folytatásra.

A borító

Az első pillantásra meghökkentő borító egy kék drapéria előtt kellemetlenül hideg megvilágításban pózoló meztelen női torzót ábrázol. Nyugtalanító, hogy a nő feje nem látszik, külön idegesítő, hogy a meztelen női test "legérdekesebb" pontjait kis színes, rajzos alakzatok takarják, amelyek a háttér témájával köszönő viszonyban sincsenek. Közöttük egy szélesebb sáv, a zenekar tagjainak monokróm sziluettjét mutatja, Jagger állát Richards tenyere támasztja, nem túl barátságosan, felettük kanji-szerű karakterekkel az album címe látható. A jugó és indiai utánnyomásokból, valamint a CD füzetkékből nem derül ki, hogy a kis színes ábrák az első kiadáson lefejthető matricák voltak, ami némi magyarázatul szolgál a cím és a design közötti kapcsolatról. Nem úgy a belső tasakra rajzolt életnagyságú hiperrealisztikus almák, amelyek magyarázatára a mai napig nem jöttem rá. Mindez így együtt, a Rolling Stones valaha volt legrosszabb lemezborítójaként él a köztudatban, amely trónról talán csak a 2023- as Hackney Diamonds digitális trash-artja taszította le. Pedig ezt a tasakot ugyanaz a Peter Corriston tervezte, mint az előző hármat: köztük a 78-as Some Girlst, és a 82-es Tattoo You-t, amelyek a Stones és a rocktörténet legemblematikusabb lemezborítói közé tartoznak. Mit akarhatott Corriston, és főleg a Stones ezzel az abszurd, erotikától mentes, ijesztően hideg torzóval?  Soha nem tudjuk meg, ha nem tesszük fel a lemezt!

Undercover of the Night

A címadó dal, az album kvintesszenciája, a 80-as években felnőtt magyaroknak az Ilkei Csaba által szerkesztett "Új Reflektor Magazin" című műsor főcíméből lehetett ismerős. Mick Jagger minden akkor trendicseknek számító fogást és stúdió trükköt bevetett, a fegyverropogásig effektezett doboktól a slappelt basszusig, a gitárok vibráló visszhang tengerben úszva. Ennek ellenére a dal minden, csak nem popzene, a Stones máig egyik legkeményebb opusza. Nem véletlen, hogy több válogatásalbumra is felkerült, először a Rolling Stones records éveire visszatekintő Rewind-re 1984-ben, utoljára pedig a 2019-ben megjelent HONK-ra. Az album azon ritka dalai közé tartozik, a She Was Hot mellett, amit néha koncerten is elővettek. A hat évet és két albumot megcsúszott soron következő turné műsorába is bekerült. Hallható a  turnéról készült legendás kalózlemezen, a Swinging Pig által kiadott koncertfelvételen, ami a turné záró Atlantic City-ben tartott koncertet örökíti meg. A koncertet az HBO élőben közvetítette, a kalózok alighanem műholdról lopták le az anyagot. Ez olyan jól sikerült, hogy 2020-ban hivatalos kiadványként is megjelent, Steel Wheels Live címmel, már sokkal jobb minőségben, a Stones visszavette a kalózoktól azt, ami az övé.

Nagyon szeretem ezt a számot, mert markánsan elüt mindentől, amit a Stones valaha csinált, mégis magán viseli a Jagger- Richards szerzőpáros legerősebb stílusjegyeit. Talán leginkább a Fingerprint File-hoz tudnám hasonlítani, elsősorban nyomasztó szövege miatt. Abból a szempontból is egyedi, hogy a szöveg  nélkülözi Jagger legendás távolságtartását a politikától, a Dél-Amerikai diktatúrákon köszörüli a nyelvét, ami mérsékelt vagányság kevéssel a Falkland válság után, de így is derék. A szövegben újra tetten érhető az irodalmi inspiráció, ahogyan az 1968-as Sympathy For the Devil- esetében (Bulgakov: A Mester és Margarita), ezúttal William S. Burroghs 1981-ben megjelent The city of red nights c. regénye volt az ötletadó.

Hallottam a sikolyokat a 42. utcáról 
Olyan hangosan, hogy már szétment tõle a fejem 
Az ellenzék nyelvét kettévágták 
Ne menj ki az utcára mert veszélyben vagy 
Százezer másként gondolkodó tűnt el Dél Amerika börtöneiben
Bújj id, drágám bújj ide, szorosan bújj ide,kislány ne gondolj most erre

Három videoklip is készült az albumhoz, ehhez a dalhoz mindjárt két változat is. Az egyikben Jagger ragasztott macska bajusszal, fehér öltönyben és panama-kalapban dél amerikai nyomozót alakít. Egy lányon próbál segíteni, akinek elrabolták a barátját. Az áldozatot szintén ő alakítja, a maffiavezért pedig nem más, mint Keith Richards, aki a végén jön és lelő mindenkit. Nem csoda, hogy az MTV kicsit keménynek találta a sztorit, ezért Julien Temple rendező egy alternatív verziót is forgatott, amelyben a zenekar egy klubban játszik, amit egy fiatal pár tévén néz, amíg a szigorú és vélhetően korrupt politikus apa (férj?) haza nem érkezik. 

Richards nem lelkesedett a dal iránt, ami azért meglepő, mert a viszhangosított dobok és Jagger parlandója mellett éppen az ő open G riffjei dominálják a dalt, amely Ronnie szólójával megspékelve vérbeli Stones koprodukciónak tűnik. Ennek lehet az is a magyarázata, hogy a nyolcvanas évektől Jagger egyre többet gitározik a színpadon és stúdióban is, és gyakran a szóló produkcióiban sem átallja a Richardstól ellesett riffeket használni. Az Atlantic City koncertfelvételén is ő játssza a fő témát, Richards a háttérből támogatja.

A dal felbukkant a Martin Scorsese által rendezett Shine a Light c 2008-as koncertfilm hanganyagában is, amit a New Yorki Beacon színházban vettek fel, kizárólag a japán kiadás bonus trackjaként.

Lássuk be, elég izmost kezdés a Stones sokak által egyik legrosszabbnak tartott lemezén...

She Was Hot

Ez a dal volt az albumot beharangozó  második kislemezen, B-oldalán a Think I'm Going Mad c. reggae-vel, ami már nem fért rá az albumra. A 2005-ös Rarities c, válogatás albumon jelent meg, egyéb B-oldalak társaságában.

Az akkor már elismert stúdiózenész, Chuck Leavell zongorista, korábban az Allman Brothers tagja az 1981-es amerikai turnén a gyengélkedő Faces-zongorista, Ian McLagant helyettesítette néhány koncerten. A beugró olyan jó sikerült, hogy az európai turnén már állandó csapattagként szerepelt Mac helyett, és azóta is stabil tagja a Stones-tábornak. Ebben a dalban a veterán Ian Stewarttal osztozik a fekete és fehér billentyűkön. Stu boogie-woogie futamai mellett a trendibb billentyűs hangszerekért felelős, a refrénekben mai füllel kicsit kínosan műanyag zongorát terít a rock and roll alá. Ennek ellenére talán ez a dal a legerősebb gesztus a "hagyományos" Stones sound felé, ahová Richards  szerette volna visszaterelni a bandát. Bár élőben ritkán játszották, a már említett 2008-as Scorsese koncertfilm műsorában is szerepelt. 

Ahogy az album minden dalán, Jagger "korszerűsítő" szándéka  tapintható, különösen a refrén és a break efektezett ének hangzásán, amit Chuck szinti-szőnyeggel dúsít. Pedig a nóta egyszerű, kétkezi country dalként kezdte pályafutását, majd addig gyurmázták a stúdióban, hogy készült belőle egy hét perces verzió is, amelynek a végén egy instrumentális részben Stewart és Leavell versenyt zongoráznak jóval természetesebb hangszíneken, akit érdekel, járjon utána. 



Az Undercover of the Night-hoz hasonlóan ehhez is készült egy videoklip szintén Julien Temple rendezésében. Ebben a hálóköntösben unatkozó Jaggert és egy másik lakásban, a viszkis üveggel és gitárral vigasztalódó kókadt Richardsot egy varázslatosan materializáló "forró nő" rázza fel, Anita Morris táncos és színésznő, a Miami Vice és az Abszolút Kezdők egykori sztárjának alakításában. Hőseink hamarosan egy tévéstúdióban találják magukat, a szalonzenekarnak öltözött banda társaságában, de Anita jön, és itt is felmelegíti a hangulatot, csak úgy olvadoznak a gitárok, és még az Északi-sarkon is megolvad a jég, amíg Jagger elköszön:.

Végig a sugárúton az elveszett öbölben
A magas bambuszok között, vissza az állatkertbe
Minden jót kívánok, remélem még találkozunk
a hideg chicagói éjszakában!

Tie you Up (The Pain of love)

Mintha a Black and Blue album botrányt kavart, "kikötözős" plakátja elevenedne meg, a fizikai fájdalom és vonzalom kölcsönhatásait elemzi a dal, a nagy médiakonszern, a CBS gondozásában megjelent kiadványon szokatlan szókimondással. 

Megsüketít, megvakít, mint a mennydörgés
Érzed, ahogy futnak a tüskék, fel-le a hátadon
Miért olyan isteni, a szerelem fájdalma?
Meg kell érte dolgozni ki kell tartani,
Nagy árat fizetsz érte, odateszed a segged,
Hazudni és lopni érte!
Nehéz túlélni a szerelem fájdalmát..

Szenved a költő derekasan, Jagger csak úgy sziszegi a szavakat, majd végül, sok viszontagság után...

Ma este tényleg megteszi.
Ma este megkötöz..
Tényleg megkötöz..
Ne bánts..ne bánts...

A szerzőpáros között kialakult háború fontosabb csatáit általában Richards nézőpontjából ismerjük, Jagger a szólókarrierje kezdetén kialakult háborút ritkábban kommentálja. Egy interjúban mégis megemlíti, hogy árulásként élte meg, amikor Richards az Undercover utómunkái idején faképnél hagyta, és elment Jamaikába nyaralni, így Chris Kimsey segítségével egyedül fejezte be a keverést. Hogy ez mennyire volt ellenére, nem tudhatjuk, de az album hangzásán erősen érezhető a keze nyoma, több dalban fellelhető olyan produceri trükk és ötlet, ami aligha Richardstól származik.

Ide kerül egy táncos-bongós tapsos középrész, de azért Richards nem panaszkodhat, olyan kőkemény blues ez, ami talán a 73-as  Dancing with Mr D. óta nem volt.

Wanna Hold You

Jaggerrel ellentétben Keith Richards rocksztár létére meglehetősen monogám típus, majd 10 évet lehúzott Anitával, aki három gyereket is szült neki, mielőtt a heroin véget vetett a kapcsolatuknak. A legkisebb, Tara szülei függőségének mélypontján, Richards nagy kanadai lebukásának idején halt bölcsőhalált, miközben az apa épp a torontói El Mocombo klubban lépett fel egy történelminek bizonyult bulin. (Mondanom sem kell, a koncert felvétele azóta hivatalos kiadványban is napvilágot a Stones "nagy kalóz visszavágó" sorozatában.)

Amíg Ronnie Wood az akkori miniszterelnök feleségével, egyben a mai édesanyjával, Margaret Trudeu-val flörtölt, Richardsot a kanadai mountyk letartóztatták, miután kereskedelmi mennyiségű heroint találtak nála. Komoly börtönbüntetésnek nézett elébe. Keith-nek egy jótékonysági koncerttel, és önkéntes elvonóval sikerült kibújnia az ítélet végrehatása alól, annak ígéretével, hogy szakít korábbi függő életével, és a hátralévő életében a zenére koncentrál. Utólag úgy tűnik, ez nagyrészt sikerült is neki, bár a viszkis üveget jóval később, a füvet és a cigarettát pedig csak mostanában dobta el, de a herointól végleg megszabadult, állítása szerint akupunktúrával. A dealnek Anitával való házassága is áldozatul esett, ahogy mondta "nem tudsz úgy lejönni a heroinról, hogy közben minden este egy junky mellé fekszel be az ágyba". Tőle az 1981-es fájdalmasan gyönyörű All about you-ban búcsúzott el,  a Wanna Hold you pedig már az új szerelméhez, a norvég származású modell, Patti Hansenhez szóló óda. Pattival 1979-ben kezdett randizni hősünk, és éppen az Undercover album megjelenése idején, 40. születésnapján kötött máig boldog házasságot. 

A "Wanna Hold You" az 1972-es Exile idején bevezetett hagyomány, az albumonként egy Richards által énekelt dal sorába illeszkedik. Az 1978-as Before they make me Run-hoz és az 1981-es Little T&A-hez hasonlóan egy középtempójú nyugis Rock and Roll, könnyen felejthető szöveggel. Koncerteken nem ment nagyot, az 1998/99-es "Bridge to babylon" turnéig, amikor újra elővették, és azóta fel-fel bukkanó eleme Richards szokásos két dalos blokkjának. A She was Hot mellett ez az Undercover második dala, amelyben felbukkan az alapító zongorista, Ian Stewart alig hallható boogie woogie játéka a háttérben.

Feel on Baby

Az Undercover talán leginkább feledhető dalával zárul az A-oldal.  Újra hallgatva egész kellemes meglepetés: Nyugis reggae a legendás ritmusszekció, Sly Dunbar dobos és Robbie Shakespeare basszusgitáros (nem a költő rokona) közreműködésével, Jagger által favorizált trendi effektekkel dúsítva.  Azt gondolhatnánk, Jagger dal, de egy korai verzión Richards énekel jóval erősebb gitár-kontenttel a háttérben, ami az ellenkezőjére utal, sőt, Keith éneksávjából néhány "Feel on Baby" nyögés hallható a végső mixben is. Instrumentális dub verzió is készült belőle, érdemes meghallgatni, mai füllel erősebbnek tűnnek, mint az album verzió, a szöveggel túl sokat nem vesztünk.

Too Much Blood

Hiába titulálják ezt eges kritikusok az első Jagger szóló albumnak,  az Undercover of the Night után egészen a B oldalig kellett várnunk egy echte Jagger dalig, ami egy új műfaj, a horror-disco vagy "dance rock" ritka példánya. A Hobó-féle Rolling Stones könyvön nevelkedett Stones rajongóként empátiával kísérem Keith minden olyan törekvését, hogy a bandát visszaterelje a blues rögös útjára. Ennek ellenére nehéz vitatni, hogy a két trendicsek Jagger dal az album csúcsai közé tartozik. Jelen darabot a Stones élőben sajnos soha nem játszotta, pedig nem közönséges tingli-tangliról van szó. A Texasi láncfűrészes gyilkosságot, és a párizsi japán kannibált is megéneklő véres popdalból Julien Temple erős videót rendezett, amely egy Bartók-vonósnégyessel indul. Ronnie, Mick és Jagger gitár technikusa, Jim Barber gitároznak, Keith a felvételen nem játszik, viszont a videóban Ronnie oldalán a  láncfűrészes gyilkost alakítja, aki el akarja kapni Jaggert, meggyőző hitelességgel. A párizsi stúdióba benézett még a már említett Sly Dunbar, a kürtöket a nyolcvanas évek legendás fúvós szekciója, a Chop Horns fújja, és Chuck Leavell szövi alájuk a szintetikus szőnyeget, miközben Jagger esetlenül löki a rappet:

Az mind semmi amit a moziban látsz, mind semmi! 
Volt egy japán barátom, akinek volt egy barátnője Párizsban
Hat hónapja próbált már vele randizni, amikor a lány végre igent mondott.
Képzeljétek, a srác hazavitte a lakására, levágta a fejét, a teste többi részét betette a hűtőbe,
és apránként megette. Betette a hűtőbe, betette a jégre!
És amikor megette, a csontjait elvitte a Bois de Bologne–ba.
Véletlenül, egy taxisofõr fedezte fel, ahogy éppen elássa a csontokat.
Nem fogod elhinni, az igazság furcsább mint a fikció. Mindennap elhajtottunk arra.

Táncolnék, énekelnék, nem törődnék semmivel, csak szeretkeznék egy kicsit
Táncolnék, énekelnék, nem törődnék semmivel, csak szeretkeznék egy kicsit
Érzem a levegõben, érzem onnan föntről a feszültséget, mindenütt túl sok a vér!  

Láttátok a „Texasi láncfűrészes gyilkosságot” ?
Szörnyű volt, ugye. Az emberek egyre azt kérdezik tõlem,
„Ez tényleg igaz, ott ahol élsz Texasban, tényleg ilyeneket csinálnak ott az emberek?”
”Igen, minden nap amikor áthajtok az útkereszteződésen, rettegek.
Egy pasas egy kurva láncfűrésszel rohangál odakint!"
Ó, ne! Jajj,ne! Ne vágd le a lábam! Ne vágd le a karom!

Ha elmegyek moziba, tudod szeretnék megnézni valamit.
Valami romantikusabbat, tudod,mint a „Tiszt és Úriembert, vagy valamit.
Valamit, amire elviheted a feleséged, tudod. Érted mire gondolok? 

Táncolnék, énekelnék, nem törődnék semmivel, csak szeretkeznék egy kicsit
Táncolnék, énekelnék, nem törődnék semmivel, csak szeretkeznék egy kicsit
Érzem a levegõben, érzem onnan föntről a feszültséget, mindenütt túl sok a vér!  


Pretty Beat Up

Az album szerintem leggyengébb dala az 1975-ös Hot Stuffhoz vagy az 1980-as Dance part II.-höz hasonlóan egyetlen funky riffből álló Csinos Kis Pofánverés. Ronnie Wood társszerzői kreditet kapott, tehát ez vélhetően teljes egészében az ő dala. Az 1992-es, amúgy remek a Slide on This c. szólóalbumát követő turné műsorba is felvette.

Szép próbálkozás volt, Ronnie, a 74-es It's only Rock and Roll picit jobb volt, ez nem biztos, hogy jó belépő lett volna a Stoenes-ba. A 78-as "Everything turns to gold" hasonló kategória,  a 81-es "No Use In Crying" és "Black Limousineviszont kitűnően sikerült, az utóbbi a koncertműsorokba is utat talált magának. Mindig ugrottam ezt a dalt, pedig a David Bowie csapatából is ismert David Sanborn szaxofonozik benne.

Ronnie dalszerzői próbálkozásainak az eddigieknél nagyobb tér nyílt a "harmadik világháború" éveiben, ahogy Richards jellemzi a nyolcvanas évek végét, amikor Jagger szóló projektjei kedvéért próbált kifarolni a Rolling Stonesból.

Too Tough

A Too Tough (1983) Too Rude (1986) Too Tight (1998) trilógia első tagja.(lásd még:  Too Much Blood, Driving Me Too Hard)  Őse "Cellophane Trousers" címmel bukkant fel először egy 1975-ös outtakeket tartalmazó kalózlemezen. A szöveg az album szadó-mazó tematikáját követi, a darabolós szövegtől eltekintve szikár kis rockdal, láncfűrész lüktetésű nyílt G riffel, Keith jóvoltából, Jaggeres refrénnel, ügyes Ronnie szólóval. Kellemes töltelék, amilyenből a következő albumokon is fellelhető néhány rokona egészen a 2023-as Get Close-ig. 

Szeretném azt hinni, hogy a dal megírásakor Bill Wyman még nem ismerte az akkor csak 13 éves Mandy Smitht-t, mindenesetre hat évvel később tényszerűen feleségül vette a "tizenéves menyasszonyt" akit Jagger kasszandrai jóslatában megénekelt. Hogy Mandy konyhakéssel bántalmazta-e Billt, erről nem tudunk.

Tegnap feleségül vettem
egy tizenéves menyasszonyt
tudom, csak testiség szerinted
De én tiszta szívemből szeretem

Még mindig látlak álmomban
a kezedben konyhakéssel
lendül a magasban
vajon kibe vágod bele?

All the way Down

Ebben a dalban az egykori vagány, középkorú, megállapodott férfi tekint vissza az életére, és benne egy bevállalós partnerre, erős nosztalgiával. Hasonló perspektíva máshol is előfordul az érettebb Jagger lírában, az 1987-es Primitive Cool-tól kezdve a legutóbbi album, a 2023-as Hackney Diamond néhány daláig,  például a Whole Wide World-ig amely szenior rocker életbölcsességét osztja meg.

Király voltam, laza srác, csak egy sznob kis mitugrász
(mint ma oly sok ifjú titán)
Az agyam csak azon járt, hogyan legyek világsztár
persze, csak nagy volt a szám
De ő mindenben benne volt... a legdurvábban

Ha a szemem lehunyom, még látom...
az évek futnak mint a percek
Születésnapok és  öngyilkosságok,
mégis játszom a hülyét, úgy feszítek
Mégis csak egy ribanc vagy, kislány..
Mindenben benne voltál... a legdurvábban

Ebből a dalból sem maradhat ki egy fura, effektezett középrész, "Down, down, Down" visszhangozza Jagger, mintha beakadt volna a lemez, aztán Charlie Watts rollja tovább pörgeti a nótát. Mint minden Stones albumon, a kortárs elemek elég jól öregedtek az Undercoveren, különös tekintettel arra, hogy a kortársakra már alig emlékszünk, a Stones viszont itt van velünk.  A B-oldal közepe hagyományosan a töltelék helye, ennek ellenére, ha nem is kiemelekedő, de ma is vállalható, értékes anyag került ide.

It Must Be Hell

Ha lenne egy válogatás a legjobb ismeretlen Stones dalokból, a "Pokoli Lehet" biztosan rajta volna, és ez volna az albumot beharangozó kislemez A-oldalán. Több kritikus észrevette a gitár riff hasonlatosságát az1972-es Soul Survivor outrójával, sőt egyesek egyenesen önplágiumot emlegetnek. Aki effélére vadászik, könnyen találhat hasonlót az életműben máshol is. Könnyű préda, a szerzők ezt sosem leplezték, Richards egyenesen azt állította, hogy a Jumping Jack Flash ugyanaz, mint a Satisfaction visszafelé. Mondhatta volna a Street Fighting Men-t is, de nem folytatom, mert az It Must Be Hell egyszerűen jobb dal, mint a Soul Survivor, ami a maga kontextusában brilliáns befejezése az Exile on Main Streetnek, de talán egy kicsit túl lett gondolva ahhoz, hogy önmagában is megállja a helyét.

Nem úgy az It must Be Hell, ha egy párhuzamos valóságban Jagger turnéra vitte volna Stonest a következő évben, ahelyett, hogy a később zsákutcának bizonyult szólókarrierjére fókuszál, ez a dal nagyon jó eséllyel pályázhatott volna a koncertműsorba, és talán ma sokkal többen ismernék. De enélkül is izmos zárótétele egy kitűnő albumnak. Ebben a riffben ért tökélyre Richards láncfűrész szerű gitár soundja, amely később nemcsak a szólólemezeit, a világháború utáni remek albumok, a Steel Wheels, a Voodoo Lounge vagy a Bridges to Babylon, de az ezredforduló legendás Stones turnéinak hangzását is uralta. Utólag is elnézést kérek a puristáktól a műfordításért!

(A következő rész tartalmából: Piszkos munka, avagy a világ legjobb legrosszabb lemeze)

Ezen a bolygón hol te is élsz 
nincs elég munka, nincsen kenyér 
sok gyerek éhes és nem tud írni 
sok gyerek gyenge, nem mer beszélni  

A tévében este pap prédikál 
Jézus nevében halált kíván 
ha más a színük az embereknek 
ha másban hisznek ha mást szeretnek  

Pokoli lehet, 
hogy azt hiszed mindenről te tehetsz 
pokoli lehet, 
ha mindenért neked kell szenvedned  

Vannak még gondok de megoldhatók 
vannak bolondok és felforgatók 
Ne állj közéjük, mert végez veled 
a diliházban a lelkiismeret  

Pokoli lehet, 
hogy azt hiszed mindenről te tehetsz 
pokoli lehet, ha mindenért neked kell szenvedned  

Azért már mindent kimondhatunk 
gyilkolhatunk is, ha van templomunk 
Az Úr dolgába, ne üsd az orrod 
Csak nézz előre, végezd a dolgod!  

Pokoli lehet, 
ha azt hiszed hogy erről te tehetsz 
pokoli lehet, 
ha mindenért neked kell szenvedned


 



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A hiányzó láncszem (Szörényi Levente: A végtelen úton, 1986)

Az egész emberiségre Hackney (The Rolling Stones - Hackney Diamonds, 2023)

Mégis, kinek a falva? (HBB: Senkifalva, 2006)

Easy come, easy go (Marianne Faithfull, Wiener Staatsoper, 2009 július 4.)